Статті та інтерв'ю

Статті та інтерв'ю • 01.10.2017
Ігумен афонського монастиря - про те, в яких випадках штучне запліднення допустиме, а коли це гріх

Прогрес сучасної медицини призвів до появи нових репродуктивних технологій, за допомогою яких лікарі здійснюють штучне зачаття поза материнської утроби. 

Настоятель монастиря Ватопед архімандрит Єфрем розповів про те, у яких випадках православним сім'ям можна вдаватися до процедури ЕКЗ, а коли це неприпустимо.

- З кожним роком у світі все більше подружніх пар вдається до процедури ЕКЗ через безплідність. Чи є гріхом штучне запліднення і чи засуджує його Церква?

- Церква завжди сучасна, але вітає нові технології у своїх духовних рамках. Ми не проти штучного запліднення, але з правильними передумовами. 

Не треба садити 10 яєць у черево жінки, а потім викидати сім зайвих, тому що ми не можемо викидати людей у сміттєвий ящик. Скільки посіємо, стільки і повинні зберегти. І ми хочемо, щоб лікарі прислухалися до нас: заплідніть три або два яйця, а, якщо це багато, то не запліднюйте стільки. 

Тому що, якщо відбулося зачаття, то це не просто клітина або яйце, це вже особистість і людина, якою не можна нехтувати.

- Іноді для процедури штучного запліднення лікарі використовують донорські клітини третьої людини. Чи можна йти батькам на такий крок заради майбутньої дитини?

- Ми не можемо сім’я одного чоловіка садити у черево дружини іншого чоловіка, так само як і використовувати третю жінку для дитини двох батьків. Тому що порушується чистота шлюбу. А, коли ця дитина виросте, і з'ясується, що її батько - не її батько, у сім'ї почнуться проблеми. 

Навіть, коли батьки всиновлюють дитину, діти потім починають чинити опір, повставати. Однак усиновлення - це прояв милосердя і добрих помислів, а не примха. Іти ж на такий крок заради примхи недобре, тому що ці діти потім стануть причинами багатьох проблем. 

Тому дуже важливо при штучному заплідненні зберігати чистоту шлюбу.

- За останній час у багатьох країнах сильно впала народжуваність, тому розвиток репродуктивних технологій підтримується на державному рівні. Чи припустиме штучне зачаття для вирішення глобальних демографічних проблем у світі?

- Демографічна проблема суспільства - це продовження його духовної проблеми. Це проблема людей, у яких немає віри в Бога, і які дивляться на речі логічно. Логічно двічі два буде чотири. А богословськи двічі два це десять тисяч і п'ятнадцять тисяч. 

Тому що за допомогою віри людина виходить за рамки, вона не приземлена і байдужа до проблем земних. Не маючи ж сили віри, яка передбачає, що існує сила надприродна, Божественна, люди просто бояться заводити дітей сьогодні.

Як міркує людина: «У мене немає зарплати, як же я зможу покривати витрати на своїх дітей?». Але коли є віра у Бога, людина живе тим, що говорить їй Христос. Птахи не садять зерна, однак Отець наш Небесний їх годує. 

Так само і багатодітні родини, які живуть бідно, Він благословляє і посилає прожиток.

Підготувала Дарина Чугаєвська за відеоматеріалами на YouTube