Новини

Новини • 14.02.2017
Афон і ювелірне мистецтво: стародавня технологія майстерності перегородчастої емалі

Технологію перегородчастої емалі в ювелірній справі називають вершиною майстерності. Тому, що це дуже деталізована і трудомістка художня техніка емалювання.

Історики вважають, що в ювелірній справі, емаль почали використовувати в 1400 році до нашої ери на Кіпрі (Греція). Таким чином, мистецтву більше 3000 років. Відомо багато технологій емалі. Афоніти ж вдавалися до технології перегородчастої емалі.

На Святій Горі Афон вироби з перегородчастої емалі виготовляли ще в ХVIII ст. Афонські ювелірні вироби були відомі за їх витонченості, ажурності. При цьому, не дивлячись на свою крихкість, такі ювелірні вироби були міцніше тих, які зроблені з порцеляни.

Такий крихкий виріб вимагає особливої ​​технології виготовлення. Предмет з дорогоцінних матеріалів, зазвичай це золото або срібло, перегородки якого заливалися кольоровою емаллю і обпікалися при високій температурі. Емаль заливали кілька разів, що робило вироби міцними.

Техніка перегородчастої емалі для Афону - це пам'ять візантійських традицій, де цей вид майстерності досяг максимального досконалості в XI-XII ст. Тонкі золоті перегородки припаювали по контурах малюнка, щоб фарби не змішалися. У лунку засипали барвник з кварцовим піском і нагрівали до високої температури. В результаті отримували заповнення яскравою склоподібною речовиною.

На Афоні в такій техніці створювали церковні предмети, начиння. А саме: хрести, оклади ікон і самі ікони, панагії. Такі вироби зустрічаються на Святій Горі в ризниці майже кожного монастиря. Також їх підносили як дарунок від афонських ченців. Наприклад, такі подарунки отримували монархи, православні єпископи, ктитори храмів. Пізніше, така річ передавалася з покоління в покоління, як реліквія.

На Русь ця техніка прийшла лише в кінці ХІХ століття. Тоді її опанували відомі майстри компанії Фаберже.

Саме в цій техніці був виконаний царський подарунок 1902 року - пасхальне яйце «Клевер», яке Микола II подарував своїй дружині, цариці Олександрі. Яйце складається з палітурки тоненьких трилисників виконаних із золота, на їх пелюстках викладені маленькі трояндочки з алмаза, проміжки між ними заповнені вітражною емаллю.

Початок ХХ століття на Святій Горі Афон називають важким часом. Тоді і втратилася технологія перегородчастої емалі на Афоні.

У наш час цю старовинну афонську технологію відновили грузинські ченці з монастиря Варзма.

За матеріалами з відкритих джерел